Kolej Transsyberyjska

Do budowy kolei Transsyberyjska Rosja i Świat przystąpiono w roku 1891, jednak decyzja o jej wybudowaniu podjęta została wcześniej, w roku 1886.

Inicjatorem zbudowania był car Aleksander III. Początkowo miała nosić nazwę „Wielka Syberyjska Droga”, ostatecznie jednak została nazwana inaczej. Trasa liczy 9288,8 km, rozpoczyna się w Moskwie, kończy we Władywostoku. Kamień węgielny położono w roku 1881, uczynił to sam car Mikołaj II. Budowa zastała zakończono w 1916 roku. Wybudowano następujące linie: Trans-Mandżurską której część przebiega zgodnie z linią kolei Transsyberyjskiej, 0statnia stacja to Pekin; kolej Krugobajkalską uruchomiona w 1904 roku o długości 260 km; Trans-Mongolską budowana w latach 1949 -1961 licząca 7624 km; magistralę Bajkalsko-Amurską (1944 -1946) długości 4483.

Kolej transsyberyjska do przewozu pasażerów używa pociągów 3 klas. Najtańsze bilety, ale jednocześnie najwolniejszy czas podróży zapewniają pociągi klasy pasażerskiej. Druga klasa to pociągi klasy pospiesznej, Jadą one szybciej od poprzednich, bilety są nieznacznie droższe, jednak w porównaniu z podróżą klasą pasażerską znacznie bardziej komfortowe. Bardzo wysoki standard posiadają pociągi klasy firmowej zapewniające dodatkowo krótki czas przejazdu. Dodatkowo kursują pociągi specjalne – bardzo szybkie. Także wagony posiadają odrębne klasy: Plackarta, Kupe, Lux, VIP. W tych pierwszych nie ma przedziałów, w jednym mieszczą się 54 osoby. W pociągach specjalnych wagony wyposażone są w klimatyzację.

Wagony Kupe są podzielone na przedziały. W każdym jest miejsce dla 4 osób.

Wagony Lux zapewniają przejazd klimatyzowanym, dwuosobowym przedziałem. Najbardziej luksusowe są wagony VIP wyposażone w łazienkę, klimatyzację, do dyspozycji podróżujących jest pub i restauracja niedostępne dla podróżnych z innych wagonów. W przedziale może podróżować 2 lub 3 osoby.

Pociągi Kolei Transsyberyjskiej odjeżdżają z Dworca Jarosławskiego. W czasie trwającej ponad 6 dni podróży do Władywostoku pokonuje się 8 stref czasowych.